Translate

mandag 5. september 2011

Innhøsting av epler.... hjemmelagd eplemos syltetøy


Fredagskvelden ble blandt annet brukt til å innhøste noen av eplene og lage deilig hjemmelagd eplemos syltetøy. Lukten av kokte epler bragte frem barndomsminner hos både mannen og meg. Mannen og hunden var ute og plukket inn epler fra epletreet vårt. Det er et gammelt tre som er plantet en gang på 1930-tallet av min manns besteforeldre. Det bærer godt med epler, men de er for sure til å spises som de er synes jeg. Men derimot i eplekake/muffins og som syltetøy er de veldig gode.

Oppskrift på eplemos syltetøy:


1 kg epler
1,5-2 dl vann
2-4 dl sukker etter smak

Skrell eplene og ta ut kjernehuset. Del eplene opp i biter. Ha eplene og vannet i en kjele. Kokes til de er helt møre. Tilsett sukker og mos eplene. Småkokes litt til. Avkjøl syltetøyet.
Pga. dårlig holdbarhet er det en fordel å fryse ned eplemos syltetøyte i små begre. 


Det er første gang jeg har forsøkt å lage syltetøy og er meget godt fornøyd med resultatet. Alle koste seg med hjemmelagd eplemos syltetøyt til frokost.
Go´jentas kommentar.... Mmmmm godt!




1 kommentar:

  1. Mmmm de eplene ser gode ut! Koselig å kunne høste inn av egen hage. Og ikke mins bringe barndomsminnene videre til neste generasjon, for vesle jente smakte vel også tenker jeg :-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen et lite spor etter deg :)